I siei scrits, i siei discors

TEOLOGJIE DA LA EVANGJELIZAZION

Fûr di "Assemblea del Clero dell'Arcidiocesi di Udine, Atti" (Mercoledì 25 giugno 1975)

 

Jo no ai scrit, o ai cjapât dome i titui di ce che o ai di dîus, parcè che mi plâs fevelâ cjalant la int in muse. La prime robe che o ai di dî a la Segretarie e je cheste: che culì ta nestre semblee no vin aprovât il verbâl da ultime semblee che je stade fate tal 1350 (ridadis). Chei che a àn voie di leile, che cjapin in man la storie dal Friûl di Paschini e le cjatin citade tas notes. A àn di lâ a cirîle te storie di puar Bertrant, che tal messâl furlan lu vin fat sant, parcè che si po dâ simpri un vot a di un che Rome i à dât sîs. Puar Bertrant nus faseve la Semblee ogni an, de seconde e tierce domenie dopo Pasche. Dal 1350 lu àn copât e no 'ndi è stadis plui dopo.

 

LA REALTÂT ETNICHE-CULTURÂL DAL POPUL FURLAN

Fûr di "Friuli: un popolo fra le macerie", Roma, 1977 (tit. or.: "La realtà etnico-culturale del popolo friulano")

 

La culture etnografiche europeane e je dacuardi tal ricognossi al Furlan la fisionomie di popul origjinâl, cetant difarent dal popul talian e che al è dentri te suaze dal grup ladin. Par dî il vêr ancje in Italie - dopo da lis publicazions di S. Salvi (Le nazioni proibite e Le lingue tagliate) - la convinzion che Furlans e Sarts a sedin doi popui di cep no italic e je daûr a vierzisi une strade.

 

GLESIE FURLANE

Fûr di "Glesie furlane", Clape Culturâl "Cjargnei cence Dius", Reane dal Rojâl, 1975

 

No si trate, cuant che si fevele di "glesie furlane", di un mût di dî par savê là che si cjate une purizion gjeografiche de glesie catoliche, tant che si tratàs di une provincie di un stât centralizât - uso chel talian o chel francês - e no si trate nancje di un mût di dî che al vâl dome pe glesie furlane, ma par dutis lis glesiis che si cjatin dacordo te fede, te sperance e te caritât di Crist: al ven a stâi che la glesie di Crist e je une comunion di vite sul stamp di chel di une famee, cun tantis sûrs e fradis, che a si cjatin insieme ma che a riscjin tant di vê la filusumie compagne che diferente, pûr restant de stesse cjoce e cu lis stessis lidrîs.

 

SAN RAMACUL 1971: PRESENTAZION DAL MESSÂL PAR FURLAN

Fûr di "Int Furlane", an 9, n. 7-8, 1971

 

No dîs di vê il plasê di presentâ il Messâl, culì, sot l'aspiet liturgjic e pastorâl: al sarès masse pôc. A mi mi semee che propi sot i nestris pîts, dulà che e jere la cjase di Cromassio di Aquilee, al seiti ancje lui content, no nome nô vuê!

Al è un fat impuartantissim dal pont di viste propit stretamentri e essenzialmentri religjôs. I motîfs a son chei chi:

Vualtris o vês sintût a fevelâ in chescj agns, che finalmentri il Concei di Trent, cun dute la baraonde che al è stât metût in pratiche, al sta finint.

 

MOZION DAL CLERICÂT DE ARCIDIOCESI DI UDIN PAL SVILUP SOCIÂL DAL FRIÛL

Fate buine a Udin ai 2 di Dicembar dal 1967

 

Aes on. Autoritâts dal Guvier de Republiche, de Regjon Friûl-Vignesie Julie, de Provincie di Udin.

I sotscrits predis de Arcidiocesi di Udin in 529, che a àn une cognossince direte dal malstâ economic-sociâl de popolazion che e vîf intune zone une vore batude, si permetin di presentâ a chestis on.lis Autoritâts cualchi istance sintude insot des lôr ints seriis e lavoradoris. Chestis di tant timp in ca a spietin soluzions concretis pai lôr problemis umans, che a son urgjents e no permetin plui sprolungjaments o prospetivis malsiguris.